Announcement!!!

The blog has moved to


Thanks for your support!!!


Check out this cool stuff:

Thursday, September 2, 2010

Tokek and the gang muncul lagi!

Assalamualaikum
[pesal la internet sejak akhir-akhir ni seperti ayam]


Photobucket
Tokek berwarna hijau! tokek hulk ke?

Yup.. hari ini aku nak berbicara lagi tentang sang tokek, tokke, or gecko in english. Mengapa? adakah aku pembekal tokek? adakah aku begitu intim dan bersahabat dengan cicak besar bersaiz king kong nih? jawapannya mudah! tengok sendiri.

Tiada yang lain melainkan tokke

Kalau nak melayan post aku yang lepas pasal tokek ni, klik SINI.


Tokek yang kononnya berharga RM64 juta.
Tokek ni ditangkap oleh seorang uncle kat hutan kalabakan(dalam setengah jam dari rumah aku). Sebab tokek ni berat dia 64kg, harganya juga haruslah 64Juta. apa? 64 juta? Ya tuan-tuan. kiralah berapa bilangan songkok yang boleh anda beli dengan jumlah itu.

Ada yang cakap, tokek ni diberi makan susu tepung supaya maintain besar. Tapi aku sejujurnya macam ta pecaye la. mcm edit guna photoshop je ni. heehehe

Alalala malu malu plak kawan kita ni~~~

Ok, in case ada kat luar sana nak bela tokek, sedikit info untuk kita bersama ok. aku translete je la dari web indon tu yeh:

Cara memilih tokek yang macho:
  1. Pilih tokek berwarna cerah. (Aku pun tak tahu apa significan dia. tp mybe yang kaler cerah tu senang nak cari dalam gelap kot..hehe)
  2. Pilih tokek yang mempunyai bintik yang kasar macam duri. lagi kasar lagi bagus
  3. Kalau nak buat tokek tu jadi anak angkat, pilih yang sebesar ibu jari. panjang minimum 30 cm.
  4. Jangan pilih tokek yang ekor macam tikus. (takot nanti kucing korang salah terkam)
  5. Dari segi postur pula, pilih yang berkepala bulat berbanding yang lonjong. yang berkepala bulat lagi cepat membesar.
  6. Pilih tokek yang basic colur dia merah, hijau, atau putih. 3 jenis tokek ni berpotensi mebesar dengan jayanya.
  7. ELakkan yang bermata cekung. itu tandanya beliau dah nak mampos. (Macam penagih la pulak cekung2 nih)
  8. Pilih yang bersuara dengan kerap. Tokkeee.... tokkeee.... tokeeeeee....

Photobucket
Tokek yang "Perfect" mungkin adalah seperti ini


Kandang tokke:

Zuhud gak tokke ni. tak minta rumah banglo
Makanan beliau:
Bab makanan ni yang takleh blah sket. mengalahkan makanan anak Wakil rakyat yang baru lepas dapat komisen projek berjuta ringgit.

Ini cangkerik. tapi bukan cincai punya cangkerik
  1. Korang tak boleh just bagi makan cangkerik murahan kat tokek ni. first korang kena bagi makan cangkerik tu dengan makanan anak ayam bervitamin yang telah dicampur dengan air. Lepas cangkerik tu dilayan sebaik itu barulah boleh ia dipersembahkan kepada sang tokek.
  2. Korang tengok tak dedaun kat kandang cengkerik tu? haa.. itu ialah daun ginseng. Letak kat kandang cengerik tu. aku tak tahu kenapa. maybe nak menyedapkan lagi cengkerik tu sebelum dimakan.
  3. Setelah cengkerik tu makan vitamin dan daun ginseng tadi, baru serahkan ia kepada si tokek untuk dikorbankan. dikatakan dengan cara ini, tokek akan lebih kerap bertelur.
~~Wah wah..semangatnya aku cerita pasal tokek ni. sedangkan cicak kecik kat dinding tu pun aku dah geli. haha. anyway binatang ni memang interesting. 

siapa tahu satu hari nanti ia boleh menggantikan tempat biantang seperti anjing dan kucing sebagai Men's Best Friend. kan? hehe

6 comments:

  1. salam...
    berminat betul ko dgn species tokke nih....hahahaha
    geli lak aku tgk gmbar tokke tu...
    =))

    ReplyDelete
  2. geli la..haha..ada org kata haram bela benda ni

    ReplyDelete
  3. dulu wktu kecik2 kt kg mmg krap ar jmpa spesis ni...

    ReplyDelete
  4. kdai ikan ade jual tokek ni x hehe..=P

    ReplyDelete
  5. tokek.. suke jgk.. tp lg suka nk bela katak... hehehe... mmg sike reptilia...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Untuk Menceriakan Lagi Hidup anda!