Announcement!!!

The blog has moved to


Thanks for your support!!!


Check out this cool stuff:

Thursday, January 27, 2011

Festival Kebudayaan Tawau 2011.. Final Part: The Artist


Assalamualaikum

Kebaikan merentasi kaum. Merentasi zaman. Merentasi apa sahaja. Why do people look more on ‘the bad’ in people rather than ‘the good’? Aku juga bergelar ‘people’. Means aku juga sama. People are perfectly non-perfect. Dari serendah-rendah insan, hinggalah setinggi-tingginya seorang raja. Semua tidak sempurna.

So what is the point in hating others? buat apa nak benci pemimpin, bos, jiran, orang bawahan, hanya kerana mereka ada yang slek dimata kita? Yang paling tidak bole blah, bila kita benci orang yang nyata lagi bagus dari kita. Mahu benci pemimpin dan orang yang suka pemimpin, sedangkan dirinya juga mengharapkan gaji, bonus, dan subsidi dari kerajaan. Itu satu contoh.

Criticizing is far different than spreading hate. Banyak juga orang yang bagus dalam memberi teguran dan komen. Berhikmah, rasional, and non-emosional. Ada rakan aku yang begitu. Tapi ada juga yang lebih kepada kutukan tidak sedar diri. Nilailah diri kita disitu. If you’re that good, then why are you still here? why aren’t you the President of America? Hm.. aku pun selalu itu macam. isk..

Mukadimah saja. Mari teruskan. Suda 2 minggu festival kebudayaan Tawau melabuhkan tirai. Stage pun sudah tiada rasanya. Namun aku masih mahu post gambar walaupun pada kadar yang sangat lewat. Sudah tentunya akibat kesibukan dunia.

For the last part, I’ll focus on the artist. Yang perform pada malam tersebot ialah Heliza, Stacy, Vokalis Deb-Gab-C yang aku nda kenal namanya, Alex raja lawak, etc. Namun aku akan lebih berasa gembira jika Abu Bakar Ellah bersama si Om (Mat Congo) turut sama memeriahkan malam.

IMG_2035

Ni la Vokalis Deb-Gab-C tersebot. Popular dengan lagu Cinta Sakti, Merah, Marilah Maria, dan Maria Mahtijo (pembaca berita radio tu. hahaha).


IMG_2033

IMG_2039
Namamu merah
Bagai lang merah
Membara kurasa di jiwa


IMG_2040

Festival Kebudayaan ini adalah untuk semua. Semua boleh datang. Tidak kira usia, kadar kehenseman, bilangan jerawat, semua boleh datang. Namun satu yang wajar kita perhatikan. Bila sudah melibatkan aktiviti bersesak-sesak sebegini, si gadis, si makcik, dan si kanak-kanak janganlah take part. Kasihan kamu sesak nafas dalam crowd.

Terutama kepada si gadis. Jangan la sibuk juga terkinja-kinja disana. Untung bujang-bujang yang berhimpit bersama kamu. Siapa yang rugi? Bakal suami kamu pastinya. Percayalah, tempat kamu bukan disitu.

IMG_1923

IMG_1928

Pengacara pada malam tersebut, Alex Raja Lawak dan kawan si Alex Raja Lawak. (aku lupa namanya)

IMG_1953

IMG_1944

Ini Heliza. Heliza Helmi. Heliza ini artis. Heliza dulu sekolah di Tawau. Heliza pandai menyanyi. Heliza nyanyi sedap. ---kira berapa perkataan Heliza aku taip. Hehe.

Si artis bermata besar ni pun perform pada malam tersebut. Tapi sebesar-besar matanya, aku rasa besar lagi mata bujangan dan pakcik-pakcik yang menonton beliau. Aku tidak ya. Nda berani. Marah gelfren aku nanti Smile with tongue out

IMG_1988

IMG_1992

Tarian kebudayaan Masyarakat Bajau/suluk juga ada diselitkan semasa konsert ni. Nama pun festival kebudayaan ye tak?

IMG_1974

Berapakah penyanyi afro yang anda kenal? Giring Nidji? mendiang David Arumugam? Nah ini si Ebi. Sabahan made artist.

IMG_2002
Sorry bro.. I forgot your name. BTW your voice is very nice…

IMG_2015

“Walau kehadiranmu…hanyalah sementara…” Wah ni la penyanyi lagu tu rupanya… baru aku tau. Sedap tu lagu. She is Nadia Ali. Artist made in Tawau. Maybe too sexy kot. Thinking smile

IMG_2075

IMG_2068

Dan akhir sekali, yang ditunggu dan ditagih bagaikan pil exSTACY, ialah Stacy. Popular dengan lagu ‘kenapa bah’. kat Kelantan lagu ni bertajuk “Gapo Boh”. Juga lagu Aku Stacy dan Pakai BUang. Excited hadirin yang hadir termasuk pasukan keselamatan yang berkawal. Stacy bah tu.

IMG_2055

Festival Kebudayaan Tawau 2011 menyaksikan keligatan si Stacy ni beraksi. Suara pun lantang. Aku rasa kalau dia ni jadi cikgu, masalah ponteng dalam kalangan pelajar boleh diatasi. Pelajar suka tengok kalau cikgunya molek dipandang dan pandai menyanyi. Hehehe.

IMG_2000

Mungkin boleh kata aku yang paling excited pada malam tersebut. Ye lah, paling depan. Yang aku gambar semua lubang hidung artis.

Apapun juga, semoga Festival Kebudayaan ini sentiada ada pada masa hadapan, dan harapan kita agar penambahbaikan akan dilaksanakan bagi mewujudkan penganjuran yang lebih baik. Aku juga perlu penambahbaikan. Yakni datang dengan kamera yang lagi power pada tahun hadapan. Azam beb..azam.. Sekian.


SudirSuichi

9 comments:

  1. artisnya pun sumanya org sabah...

    mantap btl ni..!!!

    tp kan lambat btl ba ko upload..mo basi sdh ceta ni baru mo buat entry...

    ReplyDelete
  2. bro,tanya sikit.. kamera apa ko pakai? canon?

    ReplyDelete
  3. adan:malam tu aku pakai canon 40d...sigma 18-200...heehe

    ReplyDelete
  4. 1000d ok kah ar? aku baru bejinak2 gak ni.. minat punya pasal..

    ReplyDelete
  5. wow!!
    heliza berjaket hitam...
    heheee

    ReplyDelete
  6. salam

    tgk pasal festival nie kat Melodi semalam
    sungguh meriah bah...

    ReplyDelete
  7. hahha...oit ging....adui la..bhs ko bha..gelak ja nie sa baca tau ka?haha
    lawak2..rindu kawan2 sabahan sa nie..haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Untuk Menceriakan Lagi Hidup anda!