Announcement!!!

The blog has moved to


Thanks for your support!!!


Check out this cool stuff:

Friday, October 14, 2011

Pijak semut tak mati~!


Assalamualaikum

Syukur ke hadrat Ilahi. Kerana mana kita masih diberi ruang untuk terus bernafas di atas muka bumi ini. Jika tidak bernafas, anda mungkin saja mati. Tahukah anda bahawa manusia menggunakan gas oksigen untuk bernafas? Tahu? Bagus.

Udara adalah CAMPURAN, bukannya SEBATIAN. 78% daripada komposisi udara ialah gas Nitrogen. 21% ialah gas oksigen, 0.03% ialah gas karbon dioksida, manakala selebihnya ialah gas adi, wap air, dan sebagainya. Aku bukan mahu tunjuk pandai. Aku cuma ingin bagi soalan bocor kepada student-student aku. So kids, take note ok.

Stok gambar serangga aku masih banyak lagi. Walaupun pada hematku gambar serangga-serangga itu tidak cantik, namun ada juga yang suka. Terutama si Wahyuni.

Sebagai selingan, aku selitkan kisah pengajaran yang aku jumpa di blog ini tadi. Mohon copy paste ok! Kisahnya berkaitan serangga tentunya. Kalau kisahnya berkaitan peti sejuk, sudah pasti akan kuselitkan gambar peti sejuk sebagai santapan kita pada malam ini. Enjoy. Kisah teladan ni!!

IMG_8463 copy



“Iman Semut di zaman Nabi Sulaiman”

Pada zaman Nabi Allah Sulaiman AS, berlaku satu peristiwa apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus. Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut, " Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu?"

IMG_8477 copy

Semut pun menjawab, "Rezeki di tangan Allah, aku percaya rezeki di tangan Allah, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untukku."

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya, " Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

IMG_8478 copy


Jawab semut, "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan."

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan, "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong."

IMG_8552 copy

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian diambilnya gandum sebiji, dibubuh ke dalam bekas dan ditutup bekas itu. Kemudian Nabi Allah Sulaiman meninggalkan semut itu di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.

IMG_8565 copy

Setelah cukup satu bulan, Nabi Allah Sulaiman melihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menempelak semut itu, "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah sahaja."

IMG_8574 copy

Jawab semut, "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong. Kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa."

Itulah Iman Semut!!!



IMG_8512 copy

Well, tu kalau semut. Iman kita gimana dong?

*Sudir Suichi*

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Untuk Menceriakan Lagi Hidup anda!