Announcement!!!

The blog has moved to


Thanks for your support!!!


Check out this cool stuff:

Wednesday, July 21, 2010

Bakso... in loving memories...

Baru tadi aku kembali dari Semporna.. menghabiskan masa 3 hari menjalani 'vacation' yang best kata mereka. Apa yang pasti, murah sungguh kos hidup disana. Cuma yang mungkin menjadi masalah ialah kesukaran untuk mendapatkan oksigen if u know what i mean...

Semporna ke Tawau, only takes about one hour. maybe less if u maintain the speed at 120 km/h. Pernah suatu ketika aku membawa pakcikku, yang berasal dari semenanjung ke semporna. He said, 'Agak2 kalau laju 120 km/h ni berapa hari boleh sampai ye?' ---ohw tercabarnya egoku.

Mereka yang berasal dari semenanjung, tentu akan menghadapi perasaan ini. 'Pesal la kete kat sabah ni slow semacam...'. Even me, insan yang lahir di sabah dan tidak reti membawa kereta dgn lajunya turut mengalami feel tersebot setiap kali kembali dari semenanjung.

A long trips sure makes me hungry. Thrill semasa menaiki kereta, dan kelajuan kenderaan sebenarnya consume sedikit sebanyak tenaga anda. hey, even the F1 drivers loss an average weight of 4kg during a race. apatah lagi kita ye tak?

So terfikirlah oleh benak fikiran kami untuk menyantap semangkuk bakso setibanya di tawau tadi. A little flashback; Ade sorang brader ni bakso dia best gile kat stesen bas tu. sedap dan murah. memang affordable time aku skolah dulu. masa aku xde duit. (skrg pon xde duit gak..haha). Brader ni start niaga dari petang (around 5 pm waktu Tawau hinggalah ke selepas maghrib). Medium yang digunakan, beskal je. Bakso2 beliau tu kena angkut guna beskal la... contoh mcm gamba nih..

Gambar ni aku cilok kat FlickR sapa ntah..

So mesti anda dapat bayangkan kesusahan sang peniaga ini mecari rezeki kan? kalau dia senang mesti dia jual bakso pakai Lamborghini tol tak? Kesusahan tidak pernah menghalangnya untuk terus berusaha dan memenuhi keperluan perut mereka yang meminati bakso.

Ok berbalik kepada cerita sedihku ni, selepas around 5 tahun tak pekena bakso tu, kami nak pi la layan semangkuk dua. Dari semporna lagi sudah terbayang bakso brader tu. penuh bersemangat kami memecut untuk mendapatkan hidangan keramat tersebot. Kami tiba ketika maghrib. terus memasuki keheningan stesen bas tawau untuk mencari Bakso classic terbaek dari ladang.

Sesampainya di sana, perasaan hiba, sedih,dan kecewa menyelubungi. Basikal, Periuk, pinggan mangkuk dan segala aksesori si penjual bakso sudahpun berada di atas lori Majlis Perbandaran.
A usual phenomena but when it happens to the things u like, so very disappointing!!! Di sita barangkali? who knows.

Kasihan si penjual bakso. Berapa sangatlah hasil jualannya setiap hari. baru saja berazam mengumpul dana untuk pergi bercuti ke Switzerland, dugaan sebegini harus ditempuh. Mungkin silapnya juga kerana tiada lesen. Tapi siapa yang tidak hiba melihat perkara sebegini? terutama mereka yang datang dari jauh untuk merasa semangkuk bakso.

P/S: Pernah dulu ada cerita, peniaga bakso letak spender dan pakaian dalam dalam periuk sup bakso untuk melariskan jualan. hehehe...

3 comments:

  1. best ke bakso ek? erm.. my friend cakap kat bandung, org jual bakso tgh jalan.. cane nak bawak keta lau berlumba2 ngn org jual bakso..hehehe

    ReplyDelete
  2. sedap laa..kl kena yg ori tu mmg terbaek.. mmg jual kat tgh jalan pon...baru adventure... hehe

    ReplyDelete
  3. kes sidai sluar kecik tu memg wujud..sbb my cousin trkena msa pilih2 jagung kat dlm periuk..kat psar mlm ..at d moment i was in year 5..pergh memg phobia bro..eheh!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Untuk Menceriakan Lagi Hidup anda!